Thomas More : 'Studenten Ergotherapie ontwikkelen spaar-app voor leerlingen van secundair onderwijs'
Tijdens hun opleiding krijgen studenten Ergotherapie niet alleen leerstof te verwerken maar worden
ze ook uitgedaagd om out of the box te denken en zo creatieve oplossingen te zoeken voor
toekomstige cliënten.
Het doel? De participatie van de verschillende doelgroepen van een ergotherapeut verhogen.
Vier tweedejaarsstudenten - Anaïs Bruers, Liesl Cockx, Liesl Thys & Athalia Spruyt – ontwikkelden
binnen dit kader een spaar-app om jongeren van 13 tot 15 jaar op school meer vertrouwd te maken
met financiële geletterdheid.
De app, Pasis genaamd, leert jongeren om hun persoonlijke financiële situatie beter te begrijpen: hoeveel zakgeld krijg ik, hoeveel geef ik uit, wat zou ik graag kunnen kopen en hoe kan ik daarvoor een concreet spaarplan opzetten? Er wordt gewerkt rond realistische cases zoals bijvoorbeeld het sparen voor een nieuwe smartphone.
Het idee voor de app is ontstaan vanuit de eigen ervaringen van de studenten en jongeren in hun
directe omgeving: “Toen we zelf in het middelbaar zaten hadden we niet veel voeling met sparen en
geldzaken.
Dit gebrek aan informatie kwam vaak terug wanneer we mensen in onze omgeving gingen bevragen. Zo is het idee voor de spaar-app ontstaan,” aldus studente Athalia.
Het ontwerp van de app sluit aan bij de hervormingen en nieuwe leerdoelen van het secundair
onderwijs en werd dan ook warm onthaald in de sector.
De studenten toetsten de inzetbaarheid van hun app af door ermee naar scholen te trekken: “De spaar-app kadert perfect binnen het nieuwe vak ‘financiële en economische geletterdheid’, zo bevestigde ons de directeur Patrick Heremans van het kOsh KMS in Herentals.
Het gaat om een nieuw vak in het leerplan van de school dat vanaf volgend schooljaar ingericht wordt in het 5e middelbaar. In dit vak leren scholieren over sparen en economische en financiële begrippen en zou onze app als lesmateriaal kunnen worden gebruikt.”
Een innovatief idee of product dat bijdraagt aan de participatie van de doelgroep van de
ergotherapeut.
De app werd ontwikkeld binnen het vak ‘LEFV-lab*’ dat wordt gegeven aan tweedejaarsstudenten.
De vraag aan de studenten is breed: ontwikkel een innovatief idee of product dat bijdraagt aan de
participatie van de doelgroep van de ergotherapeut.
De ontwerpen van de studenten waren zeer divers: van een in hoogte verstelbare barkruk voor
bijvoorbeeld rolstoelgebruikers tot een praatpaal om vruchtbaarheidsproblemen bespreekbaar te
maken.
*LEFV staat voor Lef, Enthousiasme, Focus en Vertrouwen, de kernwaarden van onze hogeschool.
Over de bacheloropleiding Ergotherapie
Ergotherapie is een professionele bacheloropleiding van Thomas More die wordt ingericht op Campus Geel. Het doel van een ergotherapeut? Mensen met een tijdelijke of blijvende beperking helpen hun dagelijkse activiteiten weer uit te voeren.
In de bachelor Ergotherapie leren we onze studenten om hun creativiteit om te zetten in
professionele hulp. Studenten leren correct communiceren en handelen, krijgen een stevige basis
menswetenschappen en worden gestimuleerd om out of the box te denken tijdens praktijklessen,
brainstorms, workshops en projecten.'